Uit de identiteit van het Afrikaanse masker en de pokerfaces uit hun games en graphic
novels legden de jongeren in het atelier van beeldhouwster Viviane Moortgat hun
eigen ziel bloot: de spiegel van hun binnenste in bloedrood, gifgroen en pikzwart,
al dan niet met franjes, krullen, glinstersteentjes of bolle vragende oogjes. De kracht
van het masker als herdefinitie van het huidige tijdsgewricht. De identiteitscrisis is
daarbij een van de vele facetten die de kunstenaar door de eeuwen heen fascineren.
Vooral het Gauguin-syndroom Wie zijn we? Waar gaan we heen? werd als uitdrukking
van de zoektocht naar zichzelf ter discussie gezet.
Locatie
Niet ver van het paneel met de maskers bevindt zich de Grote Napoleon, de enige
overgebleven van de oorspronkelijk 22 windmolens in Hamme. De benaming is
gebaseerd op de overlevering dat Napoleon bij de opbouw van de molen zijn
doortocht zou gemaakt hebben in Hamme. De Franse keizer zou genoodzaakt zijn
om korte tussenstops te maken om van paard te wisselen. Omdat Lokeren geen
paarden kon leveren vroeg hij hulp aan Hamme. De werkelijkheid is echter anders.
De windmolen werd pas opgericht in 1816, de periode van het Verenigd Koninkrijk
der Nederlanden, wanneer Napoleon reeds in ballingschap zat. Op de site bevindt
zich een ambachtelijke bakkerij, een bakkersmuseum en een gezellige tearoom.