Omwille van de toenemende omvang van de binnenschepen, werd de stenen brug in 1786 afgebroken en vervangen door een houten draaibrug met smeedijzeren leuning, die later vervangen werd door een ijzer exemplaar en werd er in oktober 1893 een ijzeren boogbrug of passerelle bijgeplaatst ten behoeve van de voetgangers.
Na de grondige verwoesting van Dendermonde in september 1914, werd de verwoeste denderbrug vervangen door een nieuwe, flink gecontesteerde, ijzeren ophaalbrug in 1928. Zo vond stadsarchitect Fernand de Ruddere de nieuwe brug een doorn in het oog. Hij was van oordeel dat de brug een veel sierlijker aanzicht diende te krijgen, dan de industrieel oogende plannen. Zijn voorstellen bleven echter een dode letter en de nieuwe brug kwam er eind 1929. Ze was voorzien van twee, elk 3 meter brede rijvakken, met aan beide zijden een verhoogd voetpad van telkens 1,50 meter.
De volgende jaren kwam de dender slecht in het nieuws omwille van zijn verpestende stank, een gevolg van de steeds groter wordende verontreiniging, veroorzaakt door de toenemende lozing van huishoudelijke en industrieel afvalwater. In 1967 werd het traject van de Dender herleid en werd er een nieuwe bedding gegraven doorheen Dooie en de Sint Onolfspolder. In 1981 werden de werken, die maar liefst 800 miljoen frank kostte, afgerond en lieten de dendermondenaren achter met het vraagstuk wat nu met de oude dender. Stemmen gingen op voor een jachthaven als een toeristische trekpleister, maar het stadsbestuur opteerde voor een gedeeltelijke demping tussen de monding en de Bogaerdbrug die op een enorm veel protest kon rekenen.
In 1985 was de Denderbrug opnieuw aan vernieuwing toe en werd er gekozen voor een 16 meter brede brug uit gestort beton. Opnieuw was er veel kritiek op het louter functionele karakter van de brug, de oppositiepartijen spraken van een brede betonnen vlakte, lomp van vorm en saai van uitzicht met een al even saaie brugleuning. De lokale pers sprak van een smet op het middeleeuws karakter van de stad. Op 7 oktober 1987 werden de werken aan de nieuwe brug afgerond en werd de Denderbrug officieel omgedoopt tot Vlasmarktbrug.
Rond de eeuwwisseling gingen er opnieuw stemmen op over een nieuwe denderbrug. Ditmaal in het project de dender loopt. In de lente van 2005 was het voorontwerp klaar dat door toenmalig burgemeester de Batselier omschreven werd als een sobere en toch prachtige brug die met haar kleuren perfect in het stadsbeeld paste. In 2010 werden de werken afgerond en werd de brug ingehuldigd door minister Hilde Crevits. Leuk weetje: de brug zou in theorie dienst kunnen doen als ophaalbrug voor plezierboten mocht de jachthaven er toch nog komen!
Kom en ervaar zelf de prachtige Denderbrug - een juweel in ons stadslandschap dat indruk zal maken.